CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, September 3, 2009

Berkiranya kita kan....



Salam...

Kat lab..macam tak brapa sihat. syndrom blurr yang membawa kepada rasa 'angin' satu badan, melarat kepada perasaan nak muntah n headache...rasa nak menulis...so, tak tau la apa yang nak ditulis ni, akan sampai kepada objektif yang nak dicapai atau tak...

Satu benda yang kami slalu riso bila nak bercakap, bila kita bercakap, ALLAH akan uji sejauh mana kita buat apa yang kita cakap...this happen many times to me, proved that it is real. Kali nih nak cakap bab berkira..



~Mengira, OK..berkira..KO~

Tipu la kalo kami kata kami jarang berkira. Slalu ja berkira, especially kalo dgn my siblings..(mentang2 la aku kakak, slalu ja aku jd macam Amerika yg guna kuasa veto dia pada negara2 len..poor my sis..astaghfirullah...insaf..insaf..). Normally kita akan berkira bila kita rasa kita dah buat banyak benda...bila rasa letih..bila rasa sorg2...n macam2 bila lagi...

Mai kita dengaq ungkapan2 yang kita slalu dgq tiap2 hari..proved that kita ni MANUSIA YANG BERKIRA...

'la...aku dah angkat byk brg,takkan aku lagi..' (ni recent quote yg aku dgq)
'asik aku ja buang sampah, takkan aku lagi' (time malas buang sampah)
'aik..aku lagi bli brg..minggu lps n minggu lps2 pon aku gak' (fenomena berat pungkoq ;baca :buntut
'asai buat ayaq aku, asai masak aku...asai basuh pinggan pon aku..ishk..ishk...' (kes adikBradik or kwn2 berat tulang)

Ha...tu antara ayat besa kita dgq..or kita rasa dalam hati kan...i admit, slalu ja rasa camtu, normally bila letih n rasa takdak org tolong. Bila khusyuk tgk tv kat umah, pastu kna p buat ayaq pon, aku akan jd berkira...ni cerita pasai diri la nih...

Patut ka kita berkira??

Tapi kan, bila kita pikiaq balik, pikiaq dalam2...patut ka kita berkira...pernah dgq dalam kuliah Ust Abusaif, beza org yang berakhlak n org yang berdisiplin adalah, org berdisiplin buat sesuatu sbb dia dilatih macam tu, tapi org berakhlak dia akan buat sbb dia suka/tak suka benda tu..ada guideline lagi tinggi, datang dari ALLAH...

Cuba bayangkan kalau la mak kita, ayah kita berkira dgn kita, agak2 kita idup ka dak lagi skrg nih? mungkin itula yang manusia akhir zaman ni alami...ada parents yg sanggup tinggaikan anak dia macam tu ja..buat dosa zina dah satu,buat dosa buang/bunuh anak lagi satu..the never ending dosa...nauzubillah....

Kalau ALLAH pulak yg berkira dgn kita, macam mana? cnthnya, DIA dah melimpahkan segala rezeki, rahmah pada kita...adakah kita menjadi hambaNYA yang benar2 bersyukur? Pastu berani lak berkira dgn manusia2 sekeliling...macam la taraf tu tinggi sgt..padahai amalan tak tentu lagi akan membawa ke syurga....Kalo ALLAH berkira dgn kita, mampu ka kita idup kat dunia nih?

Kaitannya....

Recently, aku cakap trus trang nih...aku rasa geram+kechewa+rasa nak penampaq segolongan manusia nih...beberapa sahabat yang berpenat lelah mengemas dan mengclearkan serta mengindahkan 'opis' nih, mintak tlg 'opis' mate dia utk tlg buang sampah2 yang berjumlah 8 beg plastik itam besaq, 2 set tilam busuk (ya, tilam busuk, anda tak tersilap baca) ke tempat yang sepatutnya...

Masa pon berlalu..dah dekat 2 minggu posa, sampah tu masih menjadi peneman setia org yang lalu lalang disekitar coridor 'opis' tuh...Alasan 'opis' mate dia, "kitorg dah angkat brg dah,asal lak kitorg kna buang sampah tu lak"....Aku bukan apa,bley ja nak buang, tapi consider la ckt..KAWAN AKU TU POMPUAN..KANG CEDERA RAHIM DIA, KORANG NAK GANTI KER????

Benda ni membawa aku pada satu kesimpulan...maybe benda ni la yang kita akan bawak dalam alam rumah tangga..aku dah nampak 'nakhoda' macam mana 'opis mate' kawan aku ni akan jd bila melayari bahtera yang bernama rumah tangga...Jgn mimpi la nak kawen kalo bab kecik camni pon korg tak leh settle..(emo la pulak...)

aku bukan apa, rasa riso lak bila kita berkira nih..sbb sikap tu merugikan kita..dari sikap berkira ni la akan bawa pada satu sikap lain, iaitu sikap 'NO PARTICIPANT'. Mana leh camtu , balasan ALLAH pon ada dua, dosa, pahala, syurga dan neraka...kalo kita , as a muslim dah tak amek kesah a.k.a jaga tepi kain org, sapa yang nak tlg org keliling kita????

Pastu kna buat apa....
haaa....kalo ada yang terpikiaq camni, baguih sgt la....pakat2 la brubah...(huhu...aku nak tinggaikan kuasa VETO tu susah la, patut la Amerika tak berganjak..huhu...). Kalo tak mau jd manusia yang tak amik peduli apa jd keliling kita, stat la jd manusia yang tak berkira dolu...InsyaAllah, dari usaha kita yang sikit ni, akan membawa perubahan yang besaq sebenarnya kpd masyarakat sekiling kita....

Amek barokah bulan Ramadhan, utk kita belajar mengawal nafsu yang membelenggu diri...cuba berubah n tinggaikan sifat2 mazmumah kita kepada mahmudah...setan tak dak kan bulan nih..kalo tak leh tinggai gak, paham2 la noo bahawasanya SETAN TERBESAQ N TERHEBAT SEBENAQNYA ADA DALAM DIRI KITA... Adillah pada diri sendiri n manusia di sekeliling kita...tak mati pon kalo kita berubah...

ok la..takat tu ja kot dolu...Ramadhan ada lebey kurang 2 minggu ja lagi..tingkatkan amalan, bykkan doa, bertadarus, qiam...biaq bila setan bebas dari belenggu, dia akan termangu kerana tiada lagi ruang utk dia mengganggu...Wallah'alam....

p/s : hari ni dah berjaya berkira ker..kalo dah..bawak2 insaf la yer....^_^


-LemonGrass-
Environmental Lab
Faculty of Engineering



1 comments:

a said...

best2 posting ni. mmg 100% trkene kt btg idung sndiri, sbb lani pon dok ngn adik bradik ber3. smpaikan basuh pinggan pon men o-som. hehehe. thanx baiti. balik ni kene pikir ni...