CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, August 24, 2009

Tree by Amir and House by Linus Chong...



Salam....

Selamat menhayati bulan Ramadhan yang penuh barokah...alhamdulillah, manage to develop few things yang mmg dah lama hajat nak buat. Tapi bila masuk bulan Ramadhan ni, rasa makin kuat lak..alhamdulillah...

Skrg kat lab, still waiting for my experiment to finish up. Got few times to surf through tenet, manage to know what happen around me, current condition in few 'hot spot', and also seen current release video under 15 Malaysia projek...

Manage to see all those 4 short film, tapi yg betul2 attract my attention are Tree (special appearance by TGNA;he's not the main factor, the contains which attract me ) and latest, House by Linus Chong (dunno who this apek is, but his work is GOOOd...)

Tree for me is a simple things, but carry a very deep meaning. Betui la, all creatures bley amik advantages from 1 single pokok. If we plant 1, it gives benefits to a lot...so, tanamla pokok ye...




The second one actually remind me of my childhood..but i'm bless than that boys as i have a stable (alhamdulillah until now ) family (financially n in terms of relationship ). But we share same feeling. masa kecik dolu, penah gak 'diperlekehkan' sbb bila cikgu tanya ' Kamu semua bila besaq nak nek keta pa?'...org len sume jwb ferrari la, merc (x reti eja..huhu..) la, bmw la....mai kat aku 'Saya nak keta kancil cikgu'..kamu ni biaq betoi...aku pon buat muka dek ja..then 2nd question ' Rumah impian kamu rumah apa?'...Banglo..semiD, rumah tepi pantai..mai kat aku ' Saya nak Rumah teres cikgu'...'aik, takkan rumah teres ja, kamu nak tighih (tiris a.k.a bocor) tiap2 hari?'...aku pon diam lagik...




Bagi aku itulah gambaran jujur seorg budak tentang apa yang dia nampak tentang kehidupan. Mungkin kita tak penah bersyukur pon tentang apa yg kita ada sekarang ni. Cuba bayangkan budak tu, bagi dia dream house dia adalah rumah pinkynya (yg buruk di mata org) sbb rumah tu ayah dia yang bina. Rumah tu jugak la bagi dia kasih sayang slama ni..when we are dreaming of our dreamhouse, they are struggling to pretend their house. Adakah kasih sayang dinilai dgn besaqnya sesebuah rumah tu?

Kalo nak elaborate, byk gila nnt..aku maybe b'ceramah sama b'kenaan dgn parental institution..complicated..tapi tu la, tazkirah ramadhan utk hari ni, ' Nikmat yang kecik macam mana pon, kita kna syukuri as we are more bless than other people out there...

Ok la...out dolu...Tingkatkan amalan, banyakkan tadarus dan qiam..
Moga Ramadhan kali ini menjadi titik tolak kita ke arah menjadi hambaNYA yang benar2 beriman...

Wallahu'alam...

-LemonGrass-
Environmental Lab
Faculty of Engineering

1 comments:

HaziraH HussiN said...

i like this entry..
bermakna dan saya sedang menghayatinya...

windu kete baiti...opppsss...windu baiti..hehe.